We zijn weer begonnen! De F1 Testdagen in Barcelona.
We zijn weer begonnen! De F1 Testdagen in Barcelona.
Gepubliceerd op 21 februari 2019.
De winter leek oneindig te duren zonder ronkende F1 motoren over het circuit. Skiënde coureurs en vele verhalen over het nieuwe seizoen passeerden de revue. Maar sinds afgelopen maandag zijn de nieuwe F1 wagens eindelijk weer in volle glorie te zien! Inmiddels is de eerste testweek op het Circuit de Barcelona-Catalunya alweer achter de rug. Dus alle teams en coureurs kunnen een weekend de data bekijken en dan op naar de tweede testweek. In de tweede week worden alle motoren opgeschroefd. Zal de Honda motor ook betrouwbaar blijven wanneer deze meer vermogen gaat leveren? Het motorgeluid van de Honda blijft gelukkig wel het mooiste klinken, dat is al 1 pluspunt…
De F1 motoren
Eigenlijk zijn er maar 4 motoren, verdeeld over 10 teams. De Honda-, Mercedes-, Renault- en Ferrari motor. In de 1e testweek heeft de Honda motor zelfs de hoogste snelheid weten te behalen. Je zou bijna denken; Max kampioen! Maar zo’n statistiekje zegt natuurlijk nog niks.
Zoals gezegd zijn alle motoren nog teruggeschroefd en is het puur data verzamelen. Maar het biedt wel hoop in de donkere Honda tijden! Ook Max Verstappen is positief over de motor. In ieder geval positiever dan over de Renault motor de afgelopen jaren… De Mercedes motor zal wel weer als vanouds sterk zijn, net als Ferrari. Het is alleen afwachten wat Renault dit jaar kan. Natuurlijk is Daniel Ricciardo zeer positief over Renault en laat ook McLaren blijken alsof ze een aanval op de top 3 kunnen doen. Maar die kans is niet groot. Voor meer info over motoren en F1 onderdelen, vraag eens naar onze F1 Quiz! Een interactieve en leerzame quiz, waarbij wij onder andere race onderdelen meenemen uit de F1- en autowereld.
De Banden
Bandenleverancier Pirelli heeft dit jaar een verandering doorgevoerd! Dit is om het voor de ‘normale kijker’ wat makkelijker te maken. De doorgewinterde kijker wist precies wanneer een auto op Hypersofts of Supersofts reed. Maar dit jaar is het anders. Witte streep = Hard, Gele streep = Medium, Rode streep = Soft. Per race wordt dan bekeken en bekendgemaakt, welke van de 5 compounds er ingezet worden voor deze 3 kleuren. Dus voor de die-hard fans is het nog steeds te achterhalen op welke compound de coureur rondrijdt. En dan hebben we natuurlijk nog de groene intermediate- en de blauwe full wet band. En dan is er deze testweek ook nog een glans op de band geïntroduceerd door Pirelli. Dit heeft niks met prestaties te maken maar is puur voor de sier. Nu is het alleen nog even wachten tot 2021, dan worden de velgen vergroot van 13- naar 18 inch!
De Teams en Coureurs
Dit jaar heeft er een aardige stoelendans plaatsgevonden, vooral vergeleken met voorgaande jaren. Maar niet alleen onder de coureurs, de teams ook! Laten we daarmee beginnen; Op de Ferrari prijkt nu Mission Winnow, de veelbesproken ‘anti’-rook-campagne van Tabaksgigant Philip Morris. In de RB15 van Red Bull ligt -zo is bekend- dit jaar de Honda motor. Het team van Haas is veranderd van kleurstelling en wordt gesponsord door het -voor velen- minder bekende energiedrankje Rich Energy. Hopelijk voor hen gaat het Haas dit jaar beter af tijdens de pitstops in Melbourne. Dit kunt u ook oefenen met onze Pitstopgame! Force India is, sinds de helft van vorig seizoen al natuurlijk, overgenomen door papa Stroll en heet nu Racing Point F1. Het merk Alfa Romeo heeft de naam van oprichter Peter Sauber doen verdwijnen en ook Williams heeft een nieuwe hoofdsponsor; ROKiT.
Maar zoals gezegd zijn de coureurs ook niet stil blijven zitten. Onze Monegask Leclerc mag het Sebastian Vettel eens lastig gaan maken en Pierre Gasly wordt de nieuwe boezemvriend van Max, mits hij elke race achter Verstappen eindigt natuurlijk. Ricciardo heeft de veelbesproken overstap naar Renault durven maken, dit kan hetzelfde uitpakken als toen Hamilton van McLaren naar Mercedes ging. Maar logischerwijs kan dit ook een grote flop worden. Lance Stroll mag bij papa rijden en ‘Torpedo Kvyat’ is terug bij Toro Rosso. Sainz durft het aan bij McLaren en Raikkonen is terug op het oude nest, hoewel het team niet meer de naam Sauber mag dragen. Verder maken Russell, Albon en Norris hun debuut. Cultheld Robert Kubica maakt zijn rentree, evenals Giovinazzi.
Zo; weer volledig op de hoogte van de nieuwe samenstelling in 2019!
Kan Max Verstappen meedoen om de titel?
Dan blijft de hamvraag natuurlijk of onze Belgisch–Nederlandse vriend Max Verstappen dit jaar wél kan meedoen om de titel. Dit F1 seizoen wordt alweer zijn vijfde jaar in de chaotische wereld van de Formule 1. Aan Adrian Newey zal het vast niet liggen, we mogen ervan uitgaan dat hij het aerodynamisch goed voor elkaar heeft. Aan Max Verstappen zal het dit jaar ook niet liggen. De mix van zijn talent en ervaring is genoeg voor de wereldtitel. Dus de Honda motor moet het dit jaar laten zien, en dat is afwachten. Kan de motor mee in de ontwikkeling gedurende het seizoen? En is de Honda motor in Melbourne al klaar qua betrouwbaarheid, snelheid en heeft de motor een ‘kwalificatie-modus’? Honda-voorman Toyoharu Tanabe heeft in ieder geval al de uitspraak gedaan dat het Red Bull team beter gaat presteren dan in 2018.
We zullen het zien tijdens de kwalificatie op het Albert Park Circuit in Melbourne, deze vindt plaats op zaterdag 16 maart. En de race die daar op volgt logischerwijs op zondag 17 maart.
Om die spannende tijd te overbruggen -en ook daarna- kunt u natuurlijk gebruik maken van onze Race Simulators! Onze race simulators zijn op elke locatie in Nederland in te zetten. Oefen alvast het circuit in Australië en zo kent u alle bochten tijdens de race! Dit kan natuurlijk ook in Virtual Reality! Wij hebben vele nieuwe ontwikkelingen voor 2019 betreffende onze simulators. Dus neem eens een kijkje bij ons aanbod of neem contact op met ons F1 Evenementen team voor meer informatie.
Naar de Cars and Stars Race Simulators
Delen